V ČR je přes 3000 realitních kanceláří. Působí tu velmi špatné, dobré a špičkové realitní kanceláře. Jak si vybrat tu pravou? Ty nejlepší realitní kanceláře mají nástroje, díky nimž dokážou prodat nemovitost za lepších podmínek než špatné realitky a také než běžný smrtelník sám. Nejhorší realitky vám dokonce dokážou prodej zkomplikovat a připravit vám perné chvíle. Špatných kanceláří je bohužel stále ještě hodně.
Tento průvodce výběrem realitní kanceláře vám pomůže zvolit tu, která pro vás nejlépe zajistí prodej vaší nemovitosti.
1. Jaký je konkrétní realitní makléř
Každou realitní kancelář zastupují lidé. Můžete si vybrat nejlepší realitní kancelář na světě, ale pokud je vám realitní makléř z této kanceláře nesympatický nebo se domníváte, že nemá dostatečnou kvalifikaci vyřešit váš realitní problém, anebo mu z nějakého důvodu nedůvěřujete, pak s ním nespolupracujte. Prodej nemovitosti může trvat i několik měsíců. S makléřem budete po celou dobu prodeje komunikovat, a tak by spolupráce měla být harmonická. Pokud začnete pracovat s někým, kdo vám lidsky nesedí nebo komunikace od začátku drhne, není to dobře. Někdy se stává, že i v kvalitních kancelářích se najdou lenoši. Výběr realitního makléře je proto stejně důležitý jako výběr realitní kanceláře samotné. Na co si dát pozor při výběru realitního makléře, zjistíte v článku Podle čeho vybrat realitního makléře pro prodej nemovitosti.
2. Jak bude makléř propagovat vaši nemovitost
Marketing nemovitostí je to, oč tu běží na prvním místě, protože díky dobrému marketingu můžete prodat za vyšší cenu a rychleji. Ve velkých městech, jako je Praha a Brno, můžete běžně vydělat i stovky tisíc právě díky kvalitnímu marketingu. Kvalitní realitní kanceláře vám nabídnou kvalitní prodejní plán. Požádejte makléře, ať vám předloží prodejní plán písemně, a pokud se s realitní kanceláří rozhodnete spolupracovat, trvejte na tom, aby byl přílohou zprostředkovatelské smlouvy. Přečtěte si také Co by měl obsahovat kvalitní prodejní plán nebo Proč byste měli chtít prodejní plán písemně.
3. Hodnocení realitní kanceláře
Realitní kancelář si vygooglete a zeptejte se známých, jak byli se službami této kanceláře spokojeni. Slyšeli jste na realitní kancelář stížnosti, nebo se naopak těší dobré pověsti? Kvalitní realitní kanceláře dbají na svou pověst, prověřují kvalitu a znalosti svých realitních makléřů, zajišťují pro ně profesní vzdělávání, a pokud zjistí, že makléř není schopen splnit kvalitativní kritéria, tak s ním ukončí spolupráci. Takové kanceláře mají přirozeně lepší recenze. Špatné recenze nevěstí nic dobrého. Takové kanceláři se vyhněte, i kdyby se vám jinak její nabídka zdála více než lákavá.
4. Vybrat velkou nebo malou realitní kancelář
Na realitním trhu fungují malé i velké kanceláře, stejně tak i individuální makléři. Vůbec se nedá říct, že velké kanceláře fungují lépe nebo hůře než ty malé. Obchod je o lidech a dobří makléři pracují jak v malých, tak ve velkých kancelářích. Několik rozdílů tu však je:
- Velké realitní kanceláře provozují MLS systémy, které umí automatizovaně párovat nabídky a poptávky po nemovitostech, což přispívá k efektivnějšímu prodeji nemovitostí. Čím více kvalitních makléřů je do MLS zapojeno, tím lépe můžete díky MLS prodat i vaši nemovitost. V RE/MAX jsme např. díky MLS systému prodáváme v průměru 20 % nemovitostí. Prodej přes MLS systém roste, když je převis nabídky nemovitostí nad poptávkou, tj. typicky u drahých nemovitostí nebo v dobách realitní recese. U nemovitostí s cenou přes 15 mil. Kč je MLS usnadňuje prodej významně. Také je pravdou, že MLS pomáhá především schopným, pracovitým makléřům, líné nespasí.
- Větší kanceláře mohou školit své makléře efektivněji a vzájemně si předávat zkušenosti lépe než kanceláře malé nebo než makléři, kteří pracují sami na sebe.
- Pro individuální makléře a malé týmy je složitější držet krok zejména s marketingovými trendy ohledně prodeje nemovitostí, protože ty se neuvěřitelně rychle vyvíjí, což má vliv na úspěšnost prodeje. Stačí se podívat, jak úspěšný je prodej přes sociální sítě a kde byl marketing na sociálních sítích ještě před 5 lety. Podobnou revoluci prodělává reklama na Googlu atd. Pokročilejší nástroje přitom neumí spousta makléřů stále ještě efektivně používat právě proto, že jsou složité.
Velké kanceláře mají určité výhody ve sdílení informací a know-how, ale jen některé z nich je umí využívat ve prospěch klientů. Velikost kanceláře může, ale také vůbec nemusí mít vliv na úspěšnost prodeje. Žádejte makléře, jak jsem již zmínil, ať vám předloží písemný prodejní plán. Jedině tak se můžete dozvědět, co pro prodej nemovitosti bude konkrétně dělat.
Přečtěte si také článek Jak prodat nemovitost.
5. Provize realitní kanceláře
Výše provize je pro prodávající často klíčová otázka. Tomuto tématu jsem věnoval samostatný článek Jaká je provize realitních kanceláří.
6. Je kancelář členem realitní asociace
Na trhu působí několik profesních sdružení, z nichž největší je Asociace Realitních Kanceláří ČR (ARK) a Realitní komora. Členství v těchto asociacích bohužel není žádnou garancí vysoké kvality realitní kanceláře. ARK alespoň řeší stížnosti na své členy a v případě vážného prohřešku může členskou realitní kancelář vyloučit. Kancelář, která je např. členem ARK, pravděpodobně nebude podvodnou realitní kanceláří, ale nikde není žádná garance, že vám poskytne perfektní realitní služby. Asociace totiž neprovádí u svých členů žádný audit či procesní kontroly kvality. Obě profesní asociace se většinou zabývají poskytováním profesního vzdělávání pro makléře či poradnu pro klienty. Z těchto důvodů je sice členství v některé z asociací výhodou, ale jinak si od toho moc neslibujte.
7. Jak realitní kancelář řeší reklamace
100 % spokojených klientů je utopie, a tak byste měli vědět, jak kancelář řeší reklamace. Má realitní kancelář na svém webu informace, jak řeší reklamace, kontakt na reklamační oddělení či manažera, nebo to vůbec neřeší? Má zpracované jasné reklamační postupy, nebo se nikoho nedovoláte a při stížnosti vám zbývá jen obrátit se na Českou obchodní inspekci nebo na soud? Kvalitní kanceláře neberou reklamace na lehkou váhu, mají jasné reklamační procesy, podle kterých v případě stížností postupují. Podívejte se např. na náš Reklamační řád nebo Etický kodex, ať máte představu, co byste měli od realitní kanceláře požadovat.
Na závěr
Pro skutečně úspěšný prodej je důležité mít jak kvalitního makléře, tak i kvalitní kancelář. Makléř odvede práci, kancelář nabídne zázemí. Špičkový makléř bez kvalitní realitní kanceláře nedosáhne zdaleka takových výsledků při prodeji. Posuzujte zároveň jak realitní kancelář, tak realitní makléře. Začněte tím, že si necháte od našich makléřů nezávazně předložit návrh prodejního plánu. Jejich seznam najdete na stránce Realitní makléři.