Prodat nemovitost v aukci nebo klasicky. Co je lepší?

Prodej nemovitosti v aukci

Aukce je za určitých okolnosti lepší způsob prodeje než klasický prodej. V čem jsou hlavní výhody aukce, u jakých nemovitostí má smysl a kde je naopak kontraproduktivní? Pokud právě nemovitost prodáváte, tento článek si ve vlastním zájmu musíte přečíst.

Doba čtení: 4 minuty

Vžijte se jako prodávající do následující situace. Stává se často.

Prodáváte byt a zájemci volají, aby si domluvili prohlídku. O váš byt je zájem a domluvili jste si 3 prohlídky za sebou. Hned na první prohlídce se objeví sympatický pár, který vám na konci schůzky říká, „byt se nám líbí, chceme ho koupit, hypotéku máme zajištěnou.“ Říkáte si, „skvělé, máme prodáno,“ a tak si plácnete a loučíte se v domnění, že je vše na dobré cestě.

Jenže dnes mají přijít další dva zájemci a možná už jsou na cestě. Tak zvednete telefon s tím, že prohlídky zrušíte. Voláte a paní na druhém konci vám říká, „jsem u vchodu, zrovna jsem vám to chtěla zavolat.“ A vy odpovíte, „víte, zájemci, co tu právě byli, chtějí byt koupit, takže prohlídka už je zbytečná.“ A paní odpoví, „to mě moc mrzí, ale já bych moc chtěla byt v této lokalitě. Mám tu rodinu. Mohu se přijít podívat, když tu jsem? Pro případ, kdyby si to ti první rozmysleli?“ Pozvete ji nahoru a paní po prohlídce řekne, „přesně takový byt hledám, jsem ochotna vám zaplatit o 100.000 Kč víc“

A drama začíná.

Prvnímu zájemci jste byt slíbili, plácli jste si na to, ale druhá zájemkyně nabízí o 100 tisíc víc. Kde najdete 100 tisíc, řeknete si. Moc by se vám hodily. A co teď? Odmítnete prvního zájemce? Nebo jim zavoláte, ať druhou paní přeplatí? Co když se urazí se slovy „už jsme si přece plácli„?

A co teď? „To jsme se dostali do pěkné šlamastiky,“ řeknete si.

Efektivním řešením, kdy se v jednu chvíli sejde více zájemců je aukce.

Aukce je transparentní a férový způsob prodeje

Při aukci nemovitostí všechny podobné situace odpadají. V aukci mají všichni zájemci stejnou příležitost. Všem zájemcům nemovitost ukážeme a všem řekneme, že pokud o nemovitost mají zájem, mohou do určitého data předložit svou závaznou nabídku ke koupi. V klidu pak s prodávajícím všechny nabídky vyhodnotíme, posoudíme schopnost kupujících dostát svým závazkům (tj. zaplatit kupní cenu v navrženém termínu atd.), zvážíme další pro a proti a následně prodávajícímu navrhneme nejlepšího kupce. Finální slovo při výběru kupce má vždy prodávající.

Všichni mají stejnou příležitost a rovné podmínky. Nezáleží, kdo přijde na prohlídku první nebo poslední, záleží pouze na nabídce, kterou předloží prodávajícímu.  

Aukce je způsob, jak transparentně nemovitost prodat, a přitom dosáhnout maximálního výtěžku z prodeje.

Aukce organizujeme úspěšně od roku 2015, máme zkušenosti a řešení pro všechny situace, které mohou nastat.

Získejte zdarma odhad ceny nemovitosti

Když zvažujete prodej nemovitosti, je zjištění prodejní ceny nemovitosti jedna z nejdůležitějších informací. Sdělíme vám rámcově její cenu zdarma a bez závazků.

U jakých nemovitostí je aukce vhodná

U všech, u kterých se dá předpokládat více zájemců o koupi. Typicky jsou to menší až střední byty o velikostech cca do 80 m2, chaty a chalupy, někdy i menší pozemky do cca 1000 m2. Nevhodné jsou u drahých a luxusních nemovitostí. Poraďte se s našimi aukčními specialisty, jestli je vaše nemovitost pro prodej vhodná. Jejich seznam najdete na stránce Realitní makléři.

Co je třeba udělat, aby byla aukce nemovitosti úspěšná

Pro úspěch aukce je nezbytné splnit následující podmínky.

Jasná, férová pravidla aukce, a ta striktně dodržovat

Naprosto klíčová je důvěryhodnost a čestné jednání pořadatele, tj. organizující realitní kanceláře a makléře. Jsou totiž lidé, kteří chtějí získat neoprávněnou výhodu např. tím, že se budou snažit znát další nabídky, aby je mohli o něco málo přeplatit. Proto velmi dbáme na to, abychom měli v týmu pouze poctivé a neúplatné makléře. Také jsme definovali Pravidla aukcí, podle kterých postupujeme.

Úderná a silná propagace

Pokud na prohlídkové dny nepřijdou žádní zájemci nebo jich přijde málo, těžko se nemovitost dobře prodá. Proto je důležité provést silný reklamní zásah, díky němuž se o prodeji dozví co nejvíce lidí. Základem je propagace na internetu (realitní portály, sociální sítě, online kampaně) a propagace v místě. Zveme na prohlídky lidi ze sousedství, informujeme další realitní makléře, ať přivedou své klienty, obvoláváme došlé poptávky, zveme je na aukci atd. Více zájemců pak zvýší prodejní cenu. K tomu, aby to celé úspěšně fungovalo, musí mít makléř s podobnou formou prodeje zkušenosti.

Chcete se dozvědět další informace o možnostech prodeje vaší nemovitosti v aukci? Kontaktujte nás.

Mám zájem o další informace k aukcím nemovitostí

Zadané údaje zpracováváme dle těchto podmínek.

Petr Podlešák
Autor článku: Petr Podlešák, manažer RE/MAX Alfa

Klienti řekli o aukcích

Požádali jsme prodávající klienty, pro které jsme zorganizovali aukci, jak byli spokojeni s výsledkem prodeje. Další recenze od našich klientů najdete na stránce Recenze.