K rozvoji aukcí přispěl výrazný růst cen nemovitostí, ale také jednoduchost, transparentnost a maximální výnos z prodeje nemovitosti.
Aukce odstartovala vysoká poptávka po nemovitostech
Když skončila ekonomická recese a sazby hypotečních úvěrů spadly na rekordní minima, oživila se nevídaným způsobem poptávka po nemovitostech, a to se projevilo na růstu jejich cen. Trend rychlého růstu cen nemovitostí začal počátkem roku 2015.
Začalo se nám stávat, že jsme najednou měli v jednu chvíli dva, tři i více zájemců o koupi nemovitosti (týkalo se to zejména, bytů, chat a chalup a levnějších rodinných domů).
A otázka zněla, komu prodat?
Jedna nemovitost a tři zájemci. Pochopitelně můžeme prodat jen jednomu. Prodáme prvnímu zájemci? Druhý zájemce najednou přijde s návrhem, že je ochoten zaplatit vyšší cenu. Náš makléř, pokud zastupuje prodávajícího, má závazek hájit jeho zájmy a zajistit pro něho co nejvýhodnější prodej. Proto nemůže akceptovat prvního zájemce, když druhý nabízí vyšší cenu. A může začít handrkování jak na koňském trhu. Na to nejsou lidé zvyklí, někteří se dokonce mohou naštvat a říkají, že je to neseriózní.
Řešením sice může být začít nabízet nemovitost na co nejvyšší ceně a postupně snižovat, ale to má svá rizika. Sepsal jsem je v článku Proč je aukce nemovitosti lepší strategie, než začít na nejvyšší ceně a tu postupně snižovat? Aukce nemovitostí nabízí nejlepší řešení na rychle rostoucím trhu.
V roce 2015 se nám začalo stávat, že i nejlepší makléři měli problém správně odhadnout tržní cenu. Růst cen byl tak rychlý, že správně stanovit aktuální tržní cenu začalo být obtížné.
Aukcí, neboli soutěží o nejlepší nabídku, veškeré tyto problémy odpadají. Organizujeme aukce formou tzv. obálkové metody. Námi pořádané soutěže mají transparentní pravidla a termíny, zájemci o koupi mohou předkládat své nákupní nabídky a po skončení aukce se majitel rozhodne, s kým uzavře kupní smlouvu. Za rozšířením realitních aukcí tedy stojí hlavně výrazný růst cen na realitním trhu.
Budoucnost realitních aukcí
Prodej nemovitostí v aukcích je na rostoucím trhu stále populárnější. Někteří naši prodávající klienti byli v počátcích k aukcím skeptičtí, ale většina z nich svůj názor po skončení aukce změnila.
Každý rok nám počet organizovaných aukcí roste, a proto věřím, že se během několika let stanou naprosto běžnou formou prodeje nemovitostí. Samozřejmě máme případy, kdy se prodej v aukci nepodařil a prodávající nedostal žádnou nabídku, nebo došlé nabídky nebyly zajímavé. To se může vždy stát. Žádná nabídka je pro prodávajícího cennou zpětnou vazbou.
Vydrží popularita aukcí i na stagnujícím či klesajícím realitním trhu?
To ukáže čas. Zkušenosti ze zahraničí však ukazují, že aukce mohou fungovat úspěšně i na klesajícím trhu. Celkově jsou aukce výbornou formou prodeje.
Aukce nemovitostí v zahraničí
Aukce nemovitostí nejsou v Česku stále tak rozšířené. Proto se na ně někteří lidé ještě dívají s nedůvěrou, někteří je dokonce považují za podvod. V některých zemích se nemovitosti jinak než formou soutěže ani neprodávají. Aukce jsou běžné např. v Austrálii, Kanadě, USA, v Evropě pak v Norsku, rozšiřují se i v Německu a dalších zemích. Koneckonců právě v Kanadě jsme se aukcemi inspirovali. Jsem přesvědčen, že aukce se během několika let stanou běžnými u nás.
Přečtěte si také
Jaký je rozdíl mezi realitní aukcí a dražbou
Proč je aukce nemovitosti lepší strategie, než začít na nejvyšší ceně a tu postupně snižovat?
Aukce nemovitostí mají historii 2000 let. V Česku stále novinka.
Mám zájem o informace, jak prodat nemovitosti v aukci
Klienti řekli o aukcích
Požádali jsme prodávající klienty, pro které jsme zorganizovali aukci, jak byli spokojeni s výsledkem prodeje. Další recenze od našich klientů najdete na stránce Recenze.