Nemovitost můžete prodat zítra, ale tak za více než rok. Délka prodeje záleží zejména na těchto 5 faktorech.
Nedá se říct, jak dlouho bude trvat prodej konkrétně vaší nemovitosti. Těchto 5 faktorů má hlavní vliv na délku prodeje. Přesněji vám to můžeme říct, když se nám svěříte s klíčovými parametry vaší nemovitosti.
3 Fáze prodeje nemovitosti
Prodej nemovitosti se dá rozdělit na 3 fáze.
Hledání kupce
Tato první fáze se dopředu nedá spolehlivě určit. Doba záleží na 5 faktorech, které popisuji níže. Může to být pár dní, ale také déle než rok.
Příprava kupní smlouvy vyřízení hypotéky
Příprava kupní smlouvy je víceméně otázka jednoho týdne plus eventuálně nějaké připomínkování ze strany prodávajícího a kupujícího. Pokud kupující financuje nákup na hypotéku, pak počítejte, že vyřízení hypotéky může trvat zpravidla 3 týdny až dva měsíce podle složitosti transakce.
Převod na katastru
Převod na katastru je otázka cca 1 měsíce. Jakmile je nemovitost převedena na katastru na kupujícího, může se nemovitost předávat.
5 Faktorů ovlivňujících dobu prodeje
1. Cena nemovitosti
Cena je nejdůležitějším faktorem ovlivňujícím délku prodeje nemovitosti. Zjednodušeně se dá říct, že čím nižší je cena, tím rychleji se nemovitost prodá. Platí to samozřejmě i opačně. Čím vyšší je cena, tím se délka prodeje prodlužuje.
Při prodeji si proto nejdříve položte otázku: „Kolik času na prodej nemovitosti máte?“ Tomu by se pak měla přizpůsobit cenová a prodejní strategie.
2. Užitná hodnota
Cena nemovitosti vždy musí odpovídat užitné hodnotě nemovitosti. Pokud neodpovídá, její prodej může trvat nepřiměřeně dlouhou dobu.
Užitná hodnota vyjadřuje pro kupujícího užitek z dané nemovitosti a je naprosto individuální. To, co pro jednoho člověka představuje hodnotu, může pro jiného představovat problém. Např. 4pokojový byt obvykle představuje pro rodinu s dětmi velkou užitnou hodnotu, ale pro osamělého vdovce bez dětí nikoli. Naopak může být přítěží vzhledem k vyšším provozním nákladům. Byt, ve kterém je problém s vlhkostí a plísní, bude pro mnoho lidí představovat nízkou užitnou hodnotu. A proto, i když nasadíte nízkou cenu, přesto se může prodávat dlouho.
3. Lokalita
Lokalita, lokalita, lokalita. Jsou oblasti, ve kterých se lidé o nemovitosti poperou, a jiným lokalitám se vyhýbají obloukem. Když budete chtít prodat byt na pražských Vinohradech, můžete prodat rychle, i když budete požadovat hodně peněz. Vinohrady s dobrou infrastrukturou a parky mají totiž pro spoustu lidí vysokou užitnou hodnotu. Nabídka je zde velmi nízká a poptávka vysoká. Na druhou stranu, část Chánova je vyloučenou oblastí s vysokou kriminalitou, která představuje nízkou užitnou hodnotu. I když nasadíte nízkou cenu, můžete prodávat dlouho.
4. Marketing, propagace
Můžete mít nemovitost s vysokou užitnou hodnotou, ve výborné lokalitě, nasadíte nízkou cenu, a přesto se vám ji nepodaří prodat, pokud se o vaší nemovitosti nedozví potenciální kupci. Čím lépe nemovitost zpropagujete, tím více lidí se o ní dozví a tím výhodněji i rychleji ji prodáte. Nejde však jen o propagaci samotnou, ale i o to, aby v inzerci mezi ostatními inzeráty zaujala. Jde o přípravu nemovitosti na prodej a samotnou prezentaci. Např. profesionální fotky, homestaging, 3D vizualizace či virtuální prohlídky pomohou nemovitost v očích zájemců zatraktivnit. Když máte skvělou nemovitost, ale její prezentace je tak špatná, že potenciální kupce nezaujme, tak se na ní ani nepřijdou podívat. Kvalita prezentace hraje velký rozdíl v tom, jestli nemovitost prodáte dobře nebo špatně.
5. Kvalita prodejce
Prodávající může být majitel sám nebo jeho realitní makléř. Jeho kvalita má větší vliv, než si možná myslíte. Prodejce má kromě marketingu na starosti také komunikaci se zájemci, organizaci prohlídek a dotažení transakce do zdárného konce. Pokud je prodejce aktivní, komunikativní, umí efektivně řídit prohlídky, aby se na nikoho nezapomnělo, umí dobře komunikovat výhody nemovitosti včetně těch, které nejsou na první pohled zřejmé, umí pomoci kupujícím s vyřízením úvěru, umí zjišťovat zpětnou vazbu od kupujících a řešit jejich obavy, tak takový prodejce je schopný mnohem lépe prodat než prodejce pasivní. Majitel, který nikdy předtím nemovitost neprodával, těžko zajistí prodej tak dobře jako kvalitní profesionální makléř, který se prodejem nemovitostí denně živí.
Potřebujete pomoci s prodejem nemovitosti?