Někteří lidé preferují prodej nemovitosti na vlastní pěst. Motivem je především úspora peněz za provizi realitce. Kolik tím ve skutečnosti ušetříte?
Jedním z hlavních důvodů, proč někteří lidé zvažují prodej nemovitosti svépomocí, je provize realitních kanceláří.
Někteří lidé se chtějí vyhnout prodeji přes realitní kanceláře také z důvodů nízké kvality realitních makléřů. Tento důvod však není již tak významný, protože, ačkoli na realitním trhu stále působí hodně makléřů amatérů, je vedle nich již dost profesionálních realitních makléřů poskytujících velmi kvalitní realitní služby. Stačí si vybírat makléře např. podle recenzí na Googlu či doporučení od známých.
Provize realitních kanceláří se pohybuje v rozmezí od 3 do 6 % včetně DPH v závislosti na objemu poskytovaných služeb a ceně nemovitosti. Při ceně bytu např. 8 mil. Kč a provizi 3 % + DPH je celková výše provize 290.400 Kč. To může někomu přijít jako hodně peněz, a rozhodne se prodat na vlastní pěst.
Jenže ta matematika je trochu složitější. Kolik tedy ve skutečnosti ušetříte? To se dozvíte v dnešním článku.
Náklady na prodej nemovitosti svépomocí
Pokud budete prodávat na vlastní pěst, budou vaše náklady tvořit:
- přímé finanční náklady
- časové náklady
- náklady na stres
- náklady na chyby, neznalost a řešení problémů
- náklady obětovaných příležitostí
1. Přímé finanční náklady
S finančními náklady se můžete dostat do 30.000 Kč. Jsou to zejména:
- Náklady na propagaci (homestaging, fotografie, půdorysy, video, eventuálně 3D vizualizace či virtuální prohlídka, za inzerci na realitních portálech, sociálních sítích, Google Ads, Sklik.cz, plachtu na nemovitosti atd.)
- Právní náklady (příprava kupní smlouvy, smlouvy o advokátní, notářské či bankovní úschově, návrhy na vklad).
- Administrativní poplatky (zejména katastrálnímu úřadu).
- Náklady na technickou zprávu, pokud si ji necháte udělat. Její význam se dočtete v článku Význam technické zprávy při prodeji nemovitosti.
- Poplatky za Průkaz energetické náročnosti budov (týká se rodinných domů, u bytů vám poskytne průkaz družstvo nebo SVJ).
Celková výše finančních nákladů se může výrazně lišit v závislosti na tom, kolik budete investovat do propagace nemovitosti. Šetřit na propagaci se vám může ve finále vymstít.
Finanční náklady mohou být teoreticky i nula. Můžete inzerovat na bezplatných realitních portálech, právní servis necháte zaplatit kupujícího. Nabídnete-li nízkou cenu za nemovitost, kupující se přetrhnou, aby za vás všechno zaplatili, a nemusíte dělat téměř nic. Proto se skutečné náklady mohou velmi lišit.
2. Náklady na čas
Náklady na čas bude mít každý jiné. Někdo prodá nemovitost za týden, někdo za půl roku, někdo i později, a to podle toho, jakou nemovitost prodává a kolik za ni chce utržit. Předpokládejme, že budete šikovní a prodejem strávíte celkem 100 hodin. Jednu hodinu práce si ceníte např. na 300 Kč. Náklady na váš čas pak vyjdou na dalších 30.000 Kč.
Přímé finanční náklady a náklady na čas se dají přece jen nějak odhadnout. Z výše uvedeného můžeme říct, že náklady na prodej, pokud vše dobře dopadne, budou činit 60.000 Kč.
Pak jsou tu však další náklady, které není dopředu snadné odhadnout a každý je bude mít jiné. Je však třeba je brát v potaz.
3. Náklady na stres
Každý zvládá stres různě. Prodej nemovitosti může být pro někoho úplně bez stresu, ale jiný člověk může při prodeji zažívat ze stresu bezesné noci. A dlouhotrvající stres je častou příčinou zdravotních problémů.
Prodej nemovitosti je pro lidi často stresující, jde o hodně peněz. A pokud na prodej spěcháte, máte finanční problémy, prodáváte z důvodů ztráty blízkého člověka či vypořádání při rozvodu, pak pro vás může být prodej velmi stresující. Vy nejlépe víte, jak zvládáte stres, proto můžete tyto náklady sami nejsnáze odhadnout.
4. Náklady na chyby, neznalost a řešení problémů
Když něco děláte poprvé či podruhé, je pravděpodobné, že se budete dopouštět chyb. A o chyby při prodeji nemovitosti není nouze. Jde o spoustu peněz, někdy celoživotní úspory. Prodej je navíc často doprovázen nepříznivými životními událostmi, např. úmrtím v rodině, rozvodem a vypořádáním majetku, finančními problémy atd. Tyto stresové situace riziko chyb značně zvyšují.
Chyby a neuvážená rozhodnutí vás mohou stát i statisíce. Předem nikdy nevíte, na jakého kupce narazíte a jaký spor může vzniknout. Např. zákonná odpovědnost prodávajícího za vady na nemovitosti je 5 let, a to dává prodávajícím značnou dávku nejistoty. My víme, co se všechno může stát a jak se proti rizikům chránit, ale prodávající bez zkušeností s prodejem nemovitostí to neví.
5. Náklady obětovaných příležitostí
Náklady obětované příležitosti jsou náklady plynoucí z toho, že nemůžete dělat to, co byste chtěli, protože věnujete čas prodávání nemovitostí.
Nezaměstnané lidi, kteří se doma nudí a zabíjí čas koukáním na televizi, tyto náklady trápit asi tolik nebudou, ale pokud pracujete, máte rodinu a koníčky, představují tyto náklady významnou položku, kterou byste měli zakalkulovat do nákladů na prodej.
Úspěšní lidé berou náklady obětované příležitosti v potaz a je to jedním z důvodů, proč se mají lépe. Platí to v životě obecně, nejen při prodeji nemovitosti.
Příklad
Pokud se věnujete práci, kterou umíte, baví vás a jste v ní úspěšní, tak pro vás může být výhodnější, abyste svůj čas věnovali této práci než práci, kterou neumíte. Pokud totiž prodáváte nemovitost poprvé, musíte věnovat hodně času i učení se, tj. jak připravit inzerci, kde a jak inzerovat, jak vést prohlídky, orientovat se v procesech realitní transakce, studovat vaše zákonné povinnosti při prodeji, znát svou odpovědnost za vady na nemovitosti atd.
Učením strávíte čas, který vynakládáte neefektivně, protože tyto znalosti po prodeji nebudete potřebovat. Navíc je učení často metodou pokus omyl, která vás obírá o další čas a chyby prodej prodražují. A když k tomu zjistíte, že vás prodávání vůbec nebaví, tak je to čas špatně investovaný, ve srovnání s časem, který vynakládáte na činnosti, které vás baví a jste v nich lepší.
Úspora nákladů versus maximalizace výnosů z prodeje nemovitosti
Při prodeji s realitní kanceláří zaplatíte u prodeje bytu z úvodu článku částku 290.400 Kč. Úspora pak činí 230.400 Kč.
Věříte si, že žádné chyby neuděláte, stres zvládáte skvěle a máte spoustu času a energie na prodej svépomocí. A tak si řeknete, že ušetřit skoro čtvrt milionu při prodeji nemovitosti je skvělé. Na ulici je přece nenajdete.
Ušetřit na provizi je pouze jedna věc, druhá je výnos z prodeje. K čemu by vám bylo, kdybyste při prodeji svépomocí ušetřili 230.000 Kč, ale prodali třeba o 300 či 400 tisíc levněji, než byste mohli.
Jenže…
Lidé si umí snadno spočítat, kolik mohou ušetřit, ale již je nemožné zjistit, kolik můžou z prodeje získat, pokud si najmou profesionálního realitního makléře, který umí zvolit správnou obchodní strategii a dělá efektivní marketing. Např. díky znalostem (marketingu, obchodním dovednostem, znalosti cizích jazyků), může makléř prodat nemovitost i o stovky tisíc dráže než člověk, který předtím nemovitost nikdy neprodával.
Dobrý makléř by vám měl peníze vydělat, ne vás o ně připravit. Po odečtení jeho provize by vám mělo zůstat více peněz, než když si prodáváte nemovitost sami. Bonusem je pak úspora času, starostí a stresu.
V tom je hlavní přidaná hodnota kvalitních realitních makléřů.
Poměřujte obě strany mince: úsporu nákladů a maximalizaci výnosů z prodeje.
Neztrácejte čas ani peníze prodejem svépomocí. Prodáme vaši nemovitost výhodněji.